fbpx

Dublă expoziție dedicată stilului Art Nouveau din România și Serbia

Timişorenii sunt invitaţi să descopere elementele reprezentative ale binecunoscutului curent artistic şi conexiunile dintre cele două ţări riverane Dunării şi dintre cele două oraşe Capitală Europeană a Culturii (Novi Sad 2022, Timişoara 2023)

Institutul Naţional al Patrimoniului (INP) aduce la Timişoara o dublă expoziţie dedicată stilului Art Nouveau din România şi Serbia. Din 10 septembrie, timişorenii descoperă povestea Art Nouveau-ului la Uzina de apă Urseni.

Două proiecte expoziţionale sunt găzduite în toamna aceasta, la Uzina de Apă nr. 1, din Timişoara, graţie unui parteneriat între INP şi Aquatim şi proiectului ARTNOUVEAU2 – o colaborare între instituţii reprezentative din 6 ţări pentru consolidarea identităţii culturale a regiunii Dunării prin promovarea patrimoniului comun Art Nouveau.

Timişorenii sunt invitaţi să descopere elementele reprezentative ale binecunoscutului curent artistic şi conexiunile dintre cele două ţări riverane Dunării şi dintre cele două oraşe Capitală Europeană a Culturii (Novi Sad 2022, Timişoara 2023) într-o dublă expoziţie: „Manifestări ale artei totale. Art Nouveau, Szecesszió, Sezession, Jugendstil”, pregătită de Institutul Naţional al Patrimoniului din România şi „Faţa |ne|obişnuită a Art Nouveau” pregătită de Institutul pentru Protejarea Monumentelor Culturale din Serbia. 

Reclame

Ambele expoziţii pot fi văzute la Uzina veche de apă, pe Calea Urseni nr. 26, în perioada 10 septembrie – 12 noiembrie a.c.. Programul de vizitare este sâmbăta, între orele 12 şi 17. Accesul publicului este gratuit.

Uzina de Apă nr. 1 poate fi descoperită pe panourile expoziţiei INP, alături de alte monumente şi obiective de interes cultural din Timişoara, în timp ce expoziţia sârbă propune un periplu inedit prin trei oraşe emblematice pentru mişcarea Art Nouveau din ţara vecină (Belgrad, Novi Sad, şi Subotica). Un ansamblu de clădiri aparţinând vechii Uzine de Apă – Grupul de fântâni, clădirea filtrelor şi staţia de pompare, restaurate şi amenajate pentru vizitare – va face parte din viitorul Muzeu al Apei din Timişoara, un loc dedicat istoriei apei, dar şi evenimentelor culturale şi artistice.

Inaugurat în 1914 ca parte a iniţiativelor de trecere la alimentarea cu apă în sistem centralizat a oraşului Timişoara, ansamblul Uzinei nr. 1 Urseni este un obiectiv reprezentativ pentru arhitectura industrială Sezession. Însemnătatea imobilului pentru patrimoniul arhitectural aparţinând începutului de secol al XX-lea este intensificată de apartenenţa sa la programul construcţiilor industriale, care ia atunci un avânt deosebit, edificiul utilitar răspunzând atât cerinţelor tehnice, dar însuşindu-şi în acelaşi timp limbajul Artei 1900. Acesta păstrează aceleaşi surse de inspiraţie dar detaliile şi motivele folosite la nivel plastic sunt mult abstractizate şi geometrizate, iar măiestria cu care sunt tratate defineşte densitatea decorativă. Clădirea cu plan circular denumită „Grupul de fântăni” face parte din ansablul staţiei de tratare a apei poziţionate în sud-estul oraşului Timişoara. O serie de clădiri au fost construite în acea perioadă pentru alimentarea cu apă a Timişoarei în sistem centralizat. Canalizarea, staţia de epurare, turnurile de apă şi întreg sistemul centralizat i se datorează inginerului şef al serviciului tehnic al primăriei, Stan Vidrighin, care, din 1919 a devenit primar al Timişoarei.

Reclame

Secţiunile expoziţiei cuprind, pe lângă spectaculoasele clădiri reprezentative pentru manifestarea artei totale în România, serii de detalii grupate în tematici ca: arta tâmplăriilor din lemn, geometrii şi modulări de pavimente, declinări decorative murale, expresivitatatea instalaţiilor, măiestria pieselor spaţiului interior, obiecte decorative. Elemente cu caracteristici asemănătoare care se regăsesc atât în arcul intracarpatic cât şi în cel extracarpatic au în comun efortul de a mărturisi, în ritmuri diferite, fenomenul arhitectural Art Nouveau / Szecesszió / Sezession / Jugendstil şi modul în care au coexistat de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi până la începutul anilor ‘20 ai secolului al XX-lea în această parte a Europei. Oraşele reprezentate în expoziţie prin patrimoniul Art Nouveau pe care îl deţin sunt: Arad, Baia Mare, Băile Govora, Borsec, Botoşani, Braşov, Brăila, Bucureşti, Calafat, Cluj-Napoca, Constanţa, Corabia, Covasna, Craiova, Deva, Ditrău, Gheorgheni, Iaşi, Miercurea Ciuc, Oradea, Ocna Sibiului, Odorheiu Secuiesc, Sfântu Gheorghe, Sinaia, Suceava, Târgu Mureş şi Timişoara.

Du vorba mai departe:

Lasă un comentariu

Reclame