fbpx

Ramanejana- Jurnalul unei colaborări performative între Europa și Africa

Simona Deaconescu a realizat Ramanenjana, un proiect de cercetare și producție coregrafică, o colaborare inedită între organizații culturale din România, Germania, Madagascar, Africa de Sud și Mozambique.

Biblioteca Goethe-Institut găzduiește, în data de 12 aprilie, conferința și prezentarea de proiect „Ramanejana – Jurnalul unei colaborări performative între Europa și Africa”. În cadrul conferinței de la Goethe-Pavilion, coregrafa Simona Deaconescu își prezintă docu-ficțiunea performativă Ramanejana.

Ca urmare a selecției sale ca Forecast Mentee, Simona Deaconescu realizează Ramanenjana, un proiect de cercetare și producție coregrafică, o colaborare inedită între organizații culturale din România, Germania, Madagascar, Africa de Sud și Mozambique. Goethe-Institut București a venit în sprijinul proiectului coregrafei încă de anul trecut când acesta era în faza de dezvoltare a conceptului, sub mentoratul renumitei coregrafe franceze Mathilde Monnier. În primăvara anului 2022, Simona Deaconescu și echipa sa vor prezenta spectacolul rezultat în urma proiectului la radialsystem (9 aprilie, Berlin, DE) și Centrul Național al Dansului București (14 & 15 aprilie), urmând ca în august – octombrie să-l prezinte în turneu în cinci orașe din Africa.

Ramanenjana a avut loc pentru prima oară în 1863, în mai multe regiuni din Madagascar. Fenomenul a fost descris în documentele istorice ca fiind o “coreomanie”, o manifestare de tipul unei isterii în masă, în care mai mult de 20.000 de oameni au dansat cu o rezistență supranaturală din luna februarie până în luna mai. Dansul lor a fost descris ca unul nenatural și periculos, punând corpul într-o stare fizică și mentală de tensiune extremă. Caracterul contagios al dansului a rămas un mister greu de elucidat pentru cei care l-au cercetat.

Reclame

În cultura orală din Madagascar, Ramanenjana este considerată a fi “tsindrimandry” (o premoniție care apare în vis), la limita dintre un ritual de vindecare (Bilo) și o transă (Tromba). Ramanejana a apărut în sudul Madagascarului, unde este posibil să fie performată și în prezent, ca o obligație lansată generațiilor tinere de către strămoși de a apăra independența și autonomia insulei. Simona Deaconescu privește Ramanenjana ca pe o formă de rezistență politică non-violentă, cu un caracter performativ puternic, un fenomen care azi este mai actual ca oricând și care merită explorat pentru a înțelege mai bine rolul artei într-o societate în criză.

În cadrul conferinței de la Goethe-Pavilion, coregrafa va prezenta descoperirile cercetării sale din timpul rezidenței din Madagascar, precum și felul în care s-a conectat cu comunitatea locală pentru a afla originea fenomenului Ramanenjana. În a doua parte a conferinței, Simona Deaconescu va explica modul în care a dezvoltat și a coordonat proiectul în ultimii doi ani de la stadiul de idee, până la implementarea lui în turneu, într-un context internațional complicat pentru un astfel de demers. Coregrafa va prezenta în egală măsură și provocările pe care le-a întâmpinat, mijloacele prin care a încercat să se adapteze la situații neașteptate și felul în care toate acestea i-au influențat procesul de creație și viziunea artistică asupra spectacolului rezultat.

Spectacolul RAMANENJANA va fi prezentat la Centrul Național al Dansului București în datele de 14 și 15 aprilie la ora 19:30. Pentru bilete și mai multe informații accesați www.cndb.ro.

Du vorba mai departe:

Lasă un comentariu

Reclame