fbpx

Visuali Italiane 2024 – Timișoara

După etapele de la București (4-10 martie, Cinema Muzeul Țăranului), Cluj-Napoca (14 – 17 martie, Cinema Victoria) și Iași (23 – 24 martie, Cinema Ateneu), cea de-a treia ediție a festivalului dedicat celor mai recente producții cinematografice italiene, Visuali Italiane, ajunge și la Timișoara (28 – 31 martie, Cinema Victoria).

Programul filmelor la Timișoara:

ȚI-AM ZIS EU! – 28 martie, ora 18.00/Ginevra Elkann/ Italia / Într-o Romă apocaliptică, lovită de un val de căldură neobișnuit în plină lună ianuarie, femei și bărbați din înalta burghezie a orașului ajung într-o situație fără ieșire, fiind nevoiți să-și înfrunte demonii de o viață: sex, mâncare, droguri, relații distrugătoare. Coordonând într-un mod strălucitor o echipă de actori foarte bine puși în valoare, Ginevra Elkann ne dăruiește o comedie acidă și grotescă, personală și extrem de curajoasă, în căutarea unei incitări critice care să rămână totuși profund umană. O explorare neașteptat de sarcastică a fricilor noastre și a sentimentelor de vinovăție neîmpărtășite.

ADAGIO – 28 martie, ora 20.30/ Stefano Sollima/ Manuel are șaisprezece ani și a ajuns fără să vrea într-o rețea de infracționalitate care îl copleșește.  Într-o Romă nemiloasă, cuprinsă de haos și de violență, se va trezi în mijlocul unui carusel letal de evenimente, într-o horă plină de adrenalină pe străzile unui oraș în care asasini periculoși se urmăresc și se provoacă, trădând alianțe mai vechi și mai noi. Susținut de regia solidă a noului maestru al filmului italian de gen Stefano Sollima (Suburra, Gomorra: serialul, Soldado), Adagio îi aduce alături pe unii dintre cei mai mari actori italieni ai momentului, într-un thriller la înaltă tensiune, care îl ține pe spectator cu sufletul la gură.

Reclame

MIZERICORDIE – 29 martie, ora 18.00 / Emma Dante / Într-o Sicilie onirică, între splendoare și decădere, mare, deșeuri și vechituri, câteva prostituate au grijă de Arturo, un băiețel fragil, născut cu handicap. Prin ochii lui Arturo vedem o lume diferită. Iubirea acestui cor de presupuse mame aprinde în sufletul lui speranța unui viitor mai bun. Ajunsă la cea de-a treia experiență cinematografică, cunoscuta regizoare de teatru Emma Dante ne vorbește din nou despre femei, curaj și solitudini infinite. O frescă cu o enormă putere lirică și arhaică, în care viața și scena se contopesc într-o inițiativă cinematografică temerară în îmbinarea dintre delicatețe și brutalitate.

HIMERA – 29 martie, ora 20.30 / Alice Rohrwacher / Italia-Franța-Elveția / Într-un sat imaginar uitat de lume din zona rurală a Italiei Centrale, un grup de profanatori de morminte antice trăiește din furtul de artefacte etrusce prețioase. Printre aceștia îl regăsim pe Arthur, un misterios arheolog englez cu inima frântă și cu un har deosebit. Prezentat în concurs la ultimul Festival de la Cannes, Himera este un film în același timp terestru și transcendental, liber și sfâșietor, o poezie scrisă pe chipul melancolic al unui Josh O’Connor în stare de grație. O anarhie magică, un univers de sugestii vizuale luminoase. Alice Rohrwacher se dovedește din nou una dintre cele mai importante regizoare din Italia.

ADEVĂRATELE CONTINENTE SUNT OCEANELE – 30 martie, ora 18.00 / Tommaso Santambrogio / Italia-Cuba /   San Antonio de los Baños, Cuba. Un cuplu de tineri amanți, doi copii prieteni la cataramă, o bătrână și scrisorile soțului iubit care nu mai este în viață. Trei povești unite de un sentiment delicat și sfâșietor. Să rămână sau să plece, să se simtă inseparabil legați de pământul natal sau să viseze la un viitor altundeva. Tommaso Santambrogio semnează unul dintre cele mai rafinate debuturi din cinematografia italiană recentă, un cântec de iubire pentru destinul unei zone și al locuitorilor ei, înveșmântat într-un alb-negru strălucitor, într-un timp suspendat între așteptare și amintire.

Reclame

EU CĂPITAN – 30 martie, ora 20.30 / Matteo Garrone / Italia-Belgia / Seydou și Moussa pleacă din Dakar pentru a ajunge în Europa, unde intenționează să-și împlinească visurile. Însă pericolele din deșert și cruzimea umană, centrele de detenție din Libia și pericolele de pe mare transformă voiajul într-o odisee contemporană. Candidat la Oscar și câștigător al Leului de Argint la Festivalul de la Veneția, Eu Căpitan conturează o epopee de o extraordinară umanitate, exploatând mijloacele expresive ale basmului și ale mitului pentru a relata una dintre tragediile vremurilor noastre, fără a uita, însă, de speranță. Tânărul Seydou Sarr, premiat la Veneția pentru interpretarea sa, imprimă filmului o încărcătură emoțională copleșitoare.

CLĂDIREA LAF – 31 martie, ora 18.00 / Michele Riondino / Italia-Franța / Taranto, 1997. În cea mai mare oțelărie din Europa, șefii firmei îi cer unui simplu muncitor să facă o treabă murdară: să-și spioneze și să-și denunțe colegii de care aceștia vor să scape. Așa aflăm de existența rău-famatei “Clădiri LAF”, secția-lagăr rezervată muncitorilor nedoriți. Debutul în regie al lui Michele Riondino este un entuziasmant act de acuzare ce amintește de tradiția filmelor de implicare civică, precum cele ale lui Germi și Petri. Un film care este, în același timp, de implicare socială și popular, realist și grotesc, în interpretarea splendidă a lui Riondino însuși și a lui Elio Germano.

PATAGONIA – 31 martie, ora 20.30 / Simone Bozzelli / Italia / Fugind practic de nimic, tânărul Yuri pornește într-o aventură alături de misteriosul Agostino, un clovn nomad. O relație care devine tot mai ambiguă și mai claustrofobă, un joc de putere între recompensă și pedeapsă, libertate și control, dominat și dominator, în timp ce în tabăra rave în care locuiesc se zbate o umanitate fluidă și confuză, pe fondul muzicii tehno care se aude neîncetat. Prezentat în concurs la Festivalul de la Locarno, Patagonia este viitorul mult visat al filmului italian, unul dintre debuturile fulminante ale ultimilor ani. Un film cu o energie furibundă, murdar și palpitant. Un film despre un sfâșietor proces de maturizare.

 

Du vorba mai departe:

Lasă un comentariu

Reclame