„Paris-Odessa, voyage en clair-obscur” prezintă și reconstituie un itinerariu parcurs de artista contemporană Geraldine Cario, care locuiește și lucrează la Paris, de-a lungul drumurilor exilului familiei sale. Aceasta combină în arta ei elemente din fotografie și scriere, prezentate sub forma a douăzeci de diapozitive gigantice retroiluminate.
Cario a păstrat proporțiile unui diapozitiv, mărind dimensiunile obișnuite ale acestora, ca și cum ar privi prin microscop. Uneori, a compartimentat mai multe fotografii pe același diapozitiv, ca și cum ar fi posibil să existe mai multe perspective deodată.
Pe urmele exilului familiei sale, cu trenul de la Paris la Odesa, numele de orașe, străzi și țări străine, misterul vieților trecute, dezrădăcinarea, moștenirea grea a Europei secolului XX o poartă spre înțelesuri noi ale memoriei și ale absenței. Misterul vieților trecute, arsura istoriei, absența și dezrădăcinarea stau la baza firului acestei călătorii în care timpul se împletește. Timpurile se amestecă, istoriile se intersectează. Astfel, senzația de de deplasare se intensifică, generând o călătorie fotografică precum o conversație tăcută între artist și privitor.
„Memorialul cuvintelor căzute, drumuri spre exil… și înapoi”, este o lucrare nouă realizată de artistă după atacul comis de Hamas, în Israel, la 7 octombrie 2023. Este o lucrare despre limbaj și despre deturnarea cuvintelor de la sensul lor original până când acestea devin de nerecunoscut și improprii rațiunii. De-a lungul secolelor, au fost folosite alte cuvinte, alte expresii, dar sunt aceleași practici și pervertiri ale limbajului, aceeași negare a realității care au dus comunități întregi în exil. Cuvintele pot fi arme de distrugere în masă.