Principala componentă a campaniei o reprezintă 10 scurtmetraje, în cadrul cărora 10 etnici germani își spun povestea. Cei 10 protagoniști ai celor 10 filme sunt:
- Anita Hartig, soprană la Opera de Stat din Viena;
- Liana Iunesch, pedagog și conf. univ. dr. la Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu;
- Antonia Binder, artist independent în domeniile teatru, literatură și dans;
- Daniel Zikeli, Episcop vicar al Bisericii Evanghelice Luterane;
- Michael Schmidt, președintele Automobile Bavaria și membru fondator al Forumului de Cooperare Bilaterală Româno-German;
- Klaus Birthler, arhitect;
- Eginald Schlattner, scriitor de limbă germană și preot evanghelic la Roșia din județul Sibiu;
- Werner Braun, inginer electronist, președinte al Clubului Economic al Oamenilor de Afaceri Germani din Brașov, co-iniţiator al „Şcolii profesionale germane Kronstadt“;
- Paul Binder, președinte al Forumului German de Tineret din Braşov;
- Konrad Gündisch, istoric.
Un trailer video poate fi văzut aici, iar filmele propriu-zise pot fi urmărite pe pagina de Facebook a fundației (www.facebook.com/FundatiaMichaelSchmidt) și pe site-ul dedicat campaniei.
Ne-am bucurat să o vedem pe listă pe Anita Hartig, pentru că în proiectul de anul trecut în care am fost parteneri, personajul din filmul dedicat minorității germane a fost Thomas Hartig, tatăl Anitei. Filmul poate fi văzut pe canalul YouTube al ethnicmarket.ro, adică aici.
Ideea care se desprinde din toate cele 10 filme este că, fie că au rămas în România, fie că s-au întors după câțiva ani petrecuți în afara țării sau își desfășoară activitatea pe plan internațional, oamenii sunt profund legați de locurile natale și contribuie într-un fel sau altul ca țara noastră să se dezvolte sau să fie mai bine promovată în întreaga lume.
Campania mai are și alte componente.
- Fiecare dintre cei 10 au nominalizat alți 9 membri ai comunității etnicilor germani din ultimii 100 ani, pentru a ajunge la final la cifra simbolică de 100: 100 de etnici germani care au contribuit, fiecare în felul său, la dezvoltarea României. Cei interesați pot descoperii în felul ăsta nume de oameni și proiecte foarte interesante, poate mai puțin cunoscute publicului larg.
- Pe site urmează să fie lansat și un concurs de eseuri dedicat tinerilor.
Fundația Michael Schmidt, înființată în 2010, are ca scop principal conservarea patrimoniului cultural săsesc, precum și dezvoltarea de proiecte educaționale pentru promovarea limbii germane în România. Poate ați auzit de ea sau poate nu, dar de unele dintre proiectele lor ați auzit cu siguranță:
- Festivalul Săptămâna Haferland, cel mai mare eveniment local dedicat promovării zonei săsești din Transilvania;
- Finanțarea filmului Orgile din Transilvania, o întoarcere în timp;
- Restaurarea orgii bisericii din Criț;
- Reconstruirea casei parohiale din Criț după planurile inițiale, redată circuitului turistic sub denumirea de Casa Kraus;
- Editarea volumelor Povestea sașilor din Transilvania spusă chiar de ei și Criț, istoria, poveștile și viața unui sat de sași în limba română și germană;
- Bursele Deutsch hat Klasse pentru viitoare cadre didactice în clase cu predare în limba germană; materiale didactice pentru clasele cu predare în limba germană;
- Parteneriate culturale cu manifestări de renume precum Sonoro Conac și Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu.
Fondatorul Fundației este domnul Michael Schmidt, proprietarul Automobile Bavaria Grup. Dl. Schmidt este originar din satul Criț (sau Kreuz, în germană), a plecat în 1981 în Germania, cu familia, ca mulți alții din minoritatea germană, și s-a întors în anii ’90, a înființat o firmă, a construit o poveste de succes, iar azi distribuie diferite branduri auto prin câteva grupuri de firme. Povestea pe larg aici: http://www.fundatia-michael-schmidt.org/despre-noi/povestea-fundatiei/